Wiegje

Dit project heb ik afgelopen december gemaakt. De dame die ermee aankwam wordt voor de eerste keer oma en wilde haar wiegje opnieuw laten bekleden. Het is een mooie rieten mand die op wielen staat. Het moest een echte familiewieg worden. Ik heb er dan ook extra mijn best voor gedaan om het helemaal naar haar zin te maken. Gelukkig was de oude bekleding er nog en kon ik eenvoudig het patroon ervan overnemen. Dat vergemakkelijkt het allemaal een stuk! In totaal heb ik denk ik 25 meter stof (in smalle en bredere repen) gerimpeld! Ook zit er een overtrekje bij voor een dekentje en een “kussensloopje”.

De stof heb ik allemaal “per strook” apart gerimpeld. Hierdoor hield ik het overzicht, want 3 meter stof op 1,5 meter vastzetten, gerimpeld en al, dat valt nog niet mee. Ik was begonnen door de binnenkant van de wieg als eerste te maken. Hiervoor moest ik eerst de opening van het handvat maken. Deze heb ik gemaakt met behulp van paspels. De openingen waar de kap doorheen steekt met een pen is gemaakt met een verstevigd knoopsgat.  Daarna heb ik alle stroken die bij elkaar hoorden aan elkaar vast gestikt. Hierdoor kreeg ik een band met 2 lengtes, 4 lengtes en 8 lengtes. Ik ben begonnen met de 8 lengtes aan 4 lengtes te rimpelen. Daarna, toen dat klaar was, de 4 lengtes gerimpeld aan de 2 lengtes. Daarna de kap, op dezelfde manier, al was dat iets makkelijker omdat het daar maar ging om 2 lengtes. Ook het kussenhoesje wat zo gebeurt, het overtrekje was bij de rest vergeleken helemaal een makkie!
Al met al, een erg leuke klus waar ik een hele gezellige kennis aan over heb gehouden!

Wiegje wiegje 1 (2)kopie wiegje 2 (2) kopie

Dit bericht werd geplaatst in algemeen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

