Oude ambachten…

Toen ik nog op school zat had ik allerlei dromen over “wat ik nog ooit eens wilde gaan doen”. Ik wilde eens kleding met de hand gaan maken. En dan heb ik het over West Fries Folklore. Dat is er niet van gekomen, ga ik ook niet meer doen. Daar voor in de plaats heb ik  een Quilt, een groot picknickkleed, gemaakt, geheel met de hand.

Picknickkleed

Het is een prachtig kleed geworden. We gebruiken hem als extra deken over de slaapzakken tijdens de vakantie, als picknickkleed, als afdekkleed over de bagage, zelfs als tafelkleed op de tafels langs de weg. En nee, dat is niet zonde van al dat handwerk, zo heb ik er juist eer van! En als deze is versleten? Dan maak ik gewoon een nieuwe.

En zo had ik nog een “droom”wens. Ik wilde leren kantklossen. Toen mijn moeder er ooit aan begon, kwam zij al snel tot de conclusie dat het best lastig was om alle slagen te onthouden. Helaas is zij er dan ook mee gestopt en heeft alle spullen van de hand gedaan. Dus toen ik er mee wilde beginnen, ben ik  gaan shoppen op Marktplaats. En daar vond ik al snel mijn benodigdheden. Ik heb een kussen, klosjes, molentje en diverse boeken op de kop kunnen tikken.
Samen met een vriendin, die dit ook leuk vindt, zijn wij begonnen met de eerste slagen aan te leren. Ik weet natuurlijk niet of we er ver mee komen, zonder les, gewoon uit een boekje en goed lezen en kijken, maar de eerste slagen zijn veelbelovend:

Netslag

Dit bericht werd geplaatst in crea netje, trots en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Oude ambachten…

  1. eef zegt:

    kantklossen!!! wat ontzettend leuk!! mijn moeder is er ook heel lang geleden mee begonnen, bijna 30 jaar geleden was toen helemaal een hype. zij is vol blijven houden en klost nog steeds. ze heeft cursussen gevolgd en les van verschillende mensen. nu geeft ze zelf les. voor jou beetje ver rijden vrees ik….
    om een bepaalde kant soort onder de knie te krijgen heeft ze zelf les gevolgd in het klooster in etten leur. ik vind dat ze het heeeel goed kan en erg netjes werkt. ik ben trots op wat ze allemaal maakt. het allermooiste wat ze gemaakt heeft is natuurlijk mijn trouwjurk waar behoorlijk veel kloskant op zat!
    heel veel succes met het klossen!! hoop dat je er veel plezier in gaat krijgen! als je de basistechnieken onder de knie hebt, zijn de workshops die de LOKK her en der organiseert wel een tip!

Geef een reactie

